loading...
دانش نوین
آخرین ارسال های انجمن
محمد جعفرزاده بازدید : 76 جمعه 15 آبان 1394 نظرات (0)

"ال نینو "، قدرتمندترین چرخه‌ آب و هوایی 65 سال گذشته ، پدیده ای است که در اقیانوس آرام شکل می گیرد و به علت گردش امواج میانی روی تمام نقاط زمین از جمله ایران تاثیر می گذارد، البته این تاثیر غیر مستقیم است.

به گزارش میزان؛نوسان جنوبی یکی از مهمترین و شاخص ترین رویداد هایی است که منجر به ظهور نا بهنجاری های بزرگ آب و هوایی در بسیاری از نقاط جهان می شود. هواشناسان و اقیانوس شناسان جهان در سال های اخیر مطالعات زیاد و دقیقی در مورد مکانیزم ایجاد ال نینو و تاثیرات متقابل جو و اقیانوس انجام داده اند ، بویژه مطالعات گسترده ای در ارتباط با ناموزونی دما در سطح دریا و نوسانات فشار جو در سال هایی که ال نینو رخ می دهد انجام گرفته است ، مجموعه این تغییرات را بنام نوسانات جنوبی می نامند که با کلمه اختصاری ENSO) ElNino Southern Oscillation )یعنی ترکیبی از دو کلمه ال نینو و نوسانات جنوبی است بکار می رود .
برای نخستین بار واکر (1932) و بلیس (1937) بر وجود نوسانی در فشار سطح و در مقیاس جهانی اشاره کردند و آن را نوسان جنوبی SO نامیدند . بدین سان SOیک الگوی ارتباط از راه دور جهانی در اتمسفر است و به دلیل تمیز آن از سایر الگوهای ارتباط از راه دور ( بویژه نوسانات اطلس شمالی و آرام شمالی ) جنوبی نامیده شده است .
مراکز عمل SO توسط یک گردش مداری شرق به غرب در امتداد صفحه استوا همراه با صعود هوا در غرب اقیانوس آرام و نزول هوا در شرق اقیانوس آرام به یکدیگر مربوط می شود و به این ترتیب گردش شکل می گیرد که توسط بژرگنس (1969) گردش واکر نامیده شد . ال نینو مولفه اقیانوسی ENSO است و با دگرگونی های بزرگ در دماهای سطح دریا در منطقه آرام حاره ای پدیدار می شود.
پدیده
مشخصات ال نینو :
در طول پدیده ال نینو باد ها در استوا.........
بقیه در ادامه مطلب...
محمد جعفرزاده بازدید : 62 پنجشنبه 01 مرداد 1394 نظرات (0)

 

استتار,استتار حیوانات,استتار جانوران

مخلوقاتی با بالاترین قدرت استتار + تصاویر
همه ما تا حدودی از قانون بقا اطلاع داریم، قانونی که به موجب آن گونه‌های برتر که از توانایی وفق دادن خود با شرایط حاکم بر محیط زیست‌شان برخوردارند به حیات خود ادامه داده و دسته‌ای که فاقد این خصوصیات هستند لاجرم از میان می‌روند. یکی از راه‌کارهای جانوران برای ادامه بقا توانایی استتار و پنهان شدن از دست دشمنان است. هر چند که این توانایی در شکار نیز به کمک آنان آمده و ضامن ادامه حیات‌شان می‌باشد. درک این که چگونه حیات وحش توانسته برای میلیون‌ها سال خود را با شرایط حاکم تطبیق دهد حقیقتا شگفت‌آور و مبهوت کننده است.
در این مطلب شما را با تعدادی از موجودات این کره خاکی آشنا می‌کنیم تا ببینید چگونه هم شرایط طبیعی و هم هوشمندی ذاتی‌شان دست به دست هم داده تا آنان را به بهترین وجه ممکن در امنیت قرار دهد. با ما همراه شوید.


1. این ملخ برگی کاملا شبیه به برگ‌هایی است که کف جنگل‌ها دیده می‌شود. این تصویر در سن سیپریانو (San Cipriano) در کلمبیا برداشته شده است.

 

استتار,استتار حیوانات,استتار جانوران

 

2. ماهی سند داب (Sand dob) خالخالی که خود را کاملا زیر شن و ماسه کف اقیانوس مخفی کرده است.

 

استتار,استتار حیوانات,استتار جانوران

 

3. قورباغه صورت خفاشی که در میان برگ‌های مرده در پارک ملی آماکایاکو در کلمبیا استتار کرده است.

 

استتار,استتار حیوانات,استتار جانوران

 

بقیه در ادامه مطلب...

 
محمد جعفرزاده بازدید : 97 چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

مرتفع ترین پل معلق خارومیانه در مشگین شهر آماده افتتاح شده است.

به گزارش تسنیم، پل معلق مشگین شهر سالها به حالت معلق مانده بود اما با پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی این پروژه توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال راه اندازی است.
 
این پل بر روی رودخانه خیاوچای احداث شده است و قرار است در کنار آن یک کمپ تیم ملی نیز با سرمایه گذاری 300 میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی راه اندازی شود.
 
 طول پل معلق 345 متر، عرض آن سه متر و ارتفاع از کف دره  80 متر است و به عنوان بزرگترین پل خاورمیانه محسوب می شود که ساخت آن بعد از شش سال دوباره شروع شده است.
 
قرار است در کنار این پل احداث شهرک توریستی با امکانات گردشگری از جمله هتل، استخرهای آبگرم، پیست های متنوع از جمله اسکی، اسب سواری ، ارابه رانی و دوچرخه سواری و سایر امکانات جانبی نیز احداث شود.

 

بقیه عکس ها در ادامه مطلب...

محمد جعفرزاده بازدید : 48 پنجشنبه 21 اسفند 1393 نظرات (0)

 

هوشمندی مولکولهای آب

یکتا گوهر واقعی در عالم خاک
انسان اگر همه عمرش را بدون یک لحظه درنگ در شکر نعمت آب به عبادت خالق بپردازد باز هم کافی نخواهد بود و دیگر هیچ ، فقط چند روز این مایع هستی بخش به جهان جاری نشود کافی است تا پایان زندگی آغاز شود ، و ما چه سهل انگارانه از کنار مهم ترین عامل حیاط بشری می گذریم بی آنکه قدرش را بدانم و شکرش را بخوانیم .
و اما راز گواهی آب چیست ؟ برای آغاز این مبحث ابتدا نظر شما را به آیه شریفه ۴۴ سوره مبارکه اسراء جلب می کنم : " آسمانهای هفتگانه وزمین وهرآنچه درآنهاست تسبیح اورامیگویند وهیچ چیزی نیست مگر آنکه تسبیح او میگویدولی شماتسبیح آنان را نمی فهمید اوست که بردبارو آمرزنده است "
یک محقق ژاپنی با انتشار یافته‌های تحقیقات خود مدعی شد که مولکول‌های آب نسبت به مفاهیم انسانی تأثیرپذیرند.
نظریه این محقق ژاپنی که تاکنون از سوی مؤسسات علمی فیزیکی و زیست‌شناسی مورد تأیید قرار گرفته است، مبتنی بر بررسی نمونه‌های فراوانی از کریستال‌های منجمدشده آب و مقایسه آن با یکدیگر است.
پروفسور «ماسارو ایموتو» (Masaru Emoto) ‌که یافته‌های خود را با استفاده از حدود 10 هزار آزمایش جمع‌آوری نموده، در سه جلد کتاب ارائه کرده است و معتقد است که مفاهیم متافیزیکی محیط بر روی ترکیب مولکولی آب تأثیر می‌گذارد.
با تبدیل آب به یخ و عکسبرداری از ساختار آن، شما به اطلاعات باورنکردنی‌ای آب دست پیدا می کنید.
«ایموتو» به تفاوت‌های جالب‌ توجهی در ساختار کریستالی و بلوری آب دست یافته است که از منابع گوناگون و شرایط مختلف در روی کره زمین تهیه شده‌اند. آبی که از نخستین محل خود از کوه جاری می‌شود و چشمه‌هایی که جاری هستند، طرح‌های هندسی بسیار زیبایی از الگوهای کریستالی‌شده خود ارائه می‌دهند. آب آلوده و سمی که از نواحی پرجمعیت و صنعتی به دست آمده است و آب راکد کوله‌های آب و سدهای ذخیره، به صراحت ساختارهای کریستالی تغییریافته و برحسب اتفاق شکل‌گرفته آب را که به صورت بلورهای تخریب شده و نا منظم است، نشان می‌دهد.
هوشمندی مولکولهای آب

ایموتو معتقد است آبهایی جاری هستند منتهی از میان شهرها می‌گذرند نیاز شکل مولکولی زشتی به خود می‌گیرند. آبهایی که راکند به دلیل راکد بودن زشت می‌شوند، چرا که هستی با رکود مخالف است، آبهایی که جاری هستند و از بین شهرها عبور می‌کنند به دلیل طیف غالب افکار منفی در شهرها واکنش منفی از خود نشان می‌دهند و به همین منظور ابتدا آب دریاچه‌ای به نام بیواکو را مورد آزمایش قرار داد. این دریاچه بزرگترین دریاچه در مرکز ژاپن است.
هوشمندی مولکولهای آب

وی می‌گوید چون آب دریاچه ساکن است و حرکتی ندارد، همین رکود باعث شده که مولکول‌های آب زشت شوند. ایموتو سپس آب سد فوجی‌وارا را مورد آزمایش قرار داد. شکل این بلورها همچون تصویر قبل نیست اما همچون آن نازیبا هستند .
هوشمندی مولکولهای آب

آزمایش بعدی از رودخانه‌ای به نام یودو در ژاپن انجام گرفت که...
لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید...
محمد جعفرزاده بازدید : 87 جمعه 02 آبان 1393 نظرات (0)

کتاب دست ‌نویس وینیچ (Voynich manuscirpt)

 

کتاب وینیچ کتابی دست‌نویس متعلق به قرون وسطی است که مشخص نیست با چه خط و زبانی نوشته شده است. بیش از صد سال است که بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا برای شکستن کد این دست نوشته تلاش کردند ولی هیچکدام موفق به فهمیدن آن نشدند! تصاویری که در ورق‌های باقیمانده از این کتاب دیده می‌شود نشان می‌دهد که کتاب در زمینه داروسازی و درمان بیماری‌ها، ستاره شناسی و علوم رمز آمیز و پنهانی می‌باشد.

- مثلث برمودا (Bermuda Triangle)

مثلث برمودا، منطقه‌ای در آب‌های اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است که تاکنون شمار زیادی از هواپیماها و قایق‌ها در آن ناپدید شده‌اند. در طی سال‌های بسیار دلایل مختلفی برای این ناپدید شدن‌های اسرارآمیز ارائه شده که از جمله آنها بدی آب و هوا، حمله فضایی‌ها، جابجا شدن زمان و برخی قوانین فیزیک بوده‌اند. هر چند که در بسیاری از گزارشات این اتفاقات پر از اغراق بوده ولی حقیقت این است افراد و اشیای بسیاری در این منطقه مثلث شکل ناپدید شده‌اند و هیچ دلیل محکمی در دست نمی‌باشد، اما نزدیک به ۱۵ سال است که دیگر برمودا خبرساز نشده است.

 

حتما به ادامه مطلب نیز مراجعه فرمایید...

محمد جعفرزاده بازدید : 132 پنجشنبه 24 مهر 1393 نظرات (0)
جدیدترین نمایشگاه انجمن عکاسی سلطنتی به نمایش زیبایی تحسین‌برانگیز پژوهش‌های علمی در قالب تصاویر پرداخته‌ است. این تصاویر شورانگیز از رشته‌های مختلف علوم است.
زیباترین تصاویر علمی سال به انتخاب انجمن عکاسی سلطنتی لندن
عرش نیوز:

جدیدترین نمایشگاه انجمن عکاسی سلطنتی به نمایش زیبایی تحسین‌برانگیز پژوهش‌های علمی در قالب تصاویر پرداخته‌ است.

این تصاویر شورانگیز از رشته‌های مختلف علوم بوده و بر اهمیت عکاسی برای دانشگاهیان تاکید دارند.

این تصاویر جزء نمایش خیره‌کننده‌ای از بهترین عکس‌های علمی بوده که برای عموم به نمایش درآمده‌اند و ثابت می‌کنند که علم و زیبایی می‌توانند در کنار هم حضور پیدا کنند.

نمایشگاه تصاویر علمی بین‌المللی انجمن عکاسی سلطنتی به نمایش کار 54 دانشمند از سراسر جهان پرداخته است.

مهارتهای عکاسی نقش مهمی در پزشکی، علم کالبدشکافی، مهندسی، باستان‌شناسی، اقیانوس‌شناسی، تاریخ طبیعی و بسیاری از حوزه‌های دیگر ایفا می‌کند.

کاربرد عکاسی در علم تقریبا همسن خود عکاسی است. ادوارد مویبریج، عکاس انگلیسی در سال 1872 از عکاسی برای بررسی و تحقیق بر روی حرکت اسبها استفاده می‌کرد.

از آن زمان، شیوه‌ها و روشهای جدید عکاسی با استفاده از تابش نامرئی بوجود آمدند. این امر از طریق ابزارهای علمی پیچیده مانند فیبرهای نوری، آندوسکوپ، میکروسکوپ، تلسکوپ، میکروسکوپهای استریو و افتالموسکوپها امکان‌پذیر شد.

نمایشگاه تصاویر علمی بین‌المللی ابتدا در موزه بزرگ شمالی در نیوکاسل برپا شد و سپس اول اکتبر در بریتانیا برگزار شده و در ادامه در سایر نقاط اروپا دایر خواهد شد.


ریزنگار نور پلاریزه شده نمونه‌ای از یشم اقیانوسی، برناردو سیسار


پنگوئن‌های جنتو و ریش‌خطی روی تخته یخ شناور در نزدیکی جزیره دانکو، دیوید دوبیلت


تصویر نمای نزدیک از سر زنبور کاغذ زرد، دانیل کاریکو

 

سلول لنفوسیت انسان، دیوید شارف


برخورد دو قطره آب زیر یک حباب در حال ترکیدن، گرگ پارکر(چپ)الگوی بدیع استخوان‌ماهی در اثر برخورد دو جریان مایع، تد کینسمان(راست)


**حتما به ادامه مطلب نیز مراجعه کنید...**

محمد جعفرزاده بازدید : 92 چهارشنبه 23 مهر 1393 نظرات (0)
با دیدن این عکس عظمت خدا را به قدری درک می کنید
هم‌سنجی سیاره‌های منظومه خورشیدی با تعدادی از ستاره‌های مشهور:
الف:
زمین (۴) > ناهید (۳) > مریخ (۲) > تیر (۱)
ب:
مشتری (۸) > زحل (۷) > اورانوس(۶) > نپتون (۵) > زمین (بدون شماره)
پ:
شباهنگ (۱۱) > خورشید (۱۰) > ولف ۳۵۹ (۹) > مشتری (بدون شماره)
ت:
دبران (۱۴) > نگهبان شمال (۱۳) > رأس پیکر پسین (۱۲) > شباهنگ (بدون شماره)
ث:
ابط‌الجوزا (۱۷) >قلب عقرب (۱۶) > پای شکارچی (۱۵) > دبران (بدون شماره)
ج:
وی‌وای سگ بزرگ (۲۰) >وی‌وی قیفاووس (۱۹) > مو قیفاووس (۱۸) > ابط‌الجوزا (بدون شماره)
درباره ما
Profile Pic
به وبسايت دانش نوین خوش آمديد. در اين وبسايت سعي مي شود تا مطالب ،‌آثار و عکس هاي جالب و ناب با موضوعات علمي ، فناوری ، فرهنگي و اسلامی گردآوري و براي شما به نمايش گذاشته شود. جهت ارتباط با ما مي توانيد از طريق پست الکترونيک به آدرس modern.science@iran.ir استفاده کنيد. لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب وبسایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر کلی شما درباره ی وبسایت دانش نوین؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 49
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 269
  • بازدید کلی : 16,382
  • کدهای اختصاصی
    ساعت فلش مذهبی

    . ـ ــــــــ ـ    .

    پخش زنده حرم

    . ـ ــــــــ ـ    .

    دانش نوین

    . ـ ــــــــ ـ    .

    حدیث موضوعی

    . ـ ــــــــ ـ    .

    روزشمار محرم عاشورا

    . ـ ــــــــ ـ    .

    ذکر روزهای هفته

    . ـ ــــــــ ـ    .

    . ـ ــــــــ ـ    .

    . ـ ــــــــ ـ    .