loading...
دانش نوین
آخرین ارسال های انجمن
محمد جعفرزاده بازدید : 128 شنبه 26 دی 1394 نظرات (1)

 مقاله دهه فجر

با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان تنها امید رژیم پهلوی، به عنوان نخست وزیر معرفی و باقی مانده بود.

این ایام که مصادف با اربعین امام حسین« علیه السلام» و گسترش راهپیمایی ها و اعتراضات مردمی بود، امام« قدس سره» طی پیامی، نکات تازه ای را برای هوشیاری مردم یادآور می شوند. همزمان با سایر شهرها، در تهران نیز راهپیمایی ها ادامه می یابد و فریاد الله اکبر جمعیت میلیونی لرزه بر اندام آخرین بقایای طاغوت می اندازد.

انسان های بپا خاسته و از جان گذشته با عزمی پولادین می روند تا سرنوشت مملکت خود را به دست بگیرند و همگی خواستار انحلال حکومت پهلوی و تشکیل حکومت اسلامی هستند و با شعار « استقلال، آزادی ، جمهوری اسلامی» خط مشی آینده را ترسیم می نمایند.

در ادامه مطلب ...
محمد جعفرزاده بازدید : 79 چهارشنبه 08 مهر 1394 نظرات (0)

روایت علی ضیا از فاجعه منا

علی ضیاء مجری تلویزیون که امسال در مراسم حج شرکت کرده بود از حادثه ناگوار منا و وضعیت تلخ حجاج گفت.

به گزارش افکارخبر، ضیاء عصر جمعه سوم شهریورماه در گفتگویی زنده با شبکه سوم سیما به واقعه نگاری اتفاق تکان دهنده رخ داده در جریان رمی جمرات پرداخت.

علی ضیاء در شرح اتفاق گفت: در اثر ازدحام ایجاد شده در منا بر اثر مسدود بودن چهار گذرگاه، متاسفانه تعداد زیادی از حجاج کشورهای مختلف از جمله حجاج ایرانی جان خود را از دست دادند.

علی ضیا ، علی ضیا اینستاگرام ، حادثه منا

علی ضیا در حج

وقتی پلیس سعودی اجازه کمک هلال احمر را نداد

او بیان کرد: در این حادثه اجازه حضور بموقع نیروهای هلال احمر ایران جهت کمک به مصدومین از سوی نیروهای پلیس سعودی داده نشد و تا ساعتها پیکرهای حجاج در خیابان باقی مانده بود و حجاج دیگر بصورت خودجوش اقدام به انتقال پیکرها می نمودند.

ضیاء ادامه داد: شخصا به همراه تعدادی از اعضای کاروان تا ساعاتی بعد از نیمه شب مشغول امداد رسانی و جستجوی حجاج مفقود شده ایرانی بودم.

این مجری جوان رسانه ملی در پایان با ناراحتی تمام از جان باختن یکی از اعضای کاروانشان که از جانبازان هشت سال دفاع مقدس بود خبر داد و با بغض تمام قطعه شعری را تقدیم روح این عزیز جان باخته نمود.
محمد جعفرزاده بازدید : 65 پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

زندگینامه شهيد مطهري


 

 

بهاران 
 

در روز 13 بهمن 1298 شمسي، خداي كريم به عالم رباني حاج شيخ محمد حسين مطهري و همسر مؤمنش ـ سكينه ـ فرزندي هديه كرد[1] كه مرتضي ناميده شد و براي آن خانوادة پاك، بهاران را به ارمغان آورد. 
مرتضي كم كم دوران كودكي را پشت سر گذاشت. او كه علاقة عجيبي به حقيقت و معنويت داشت با شور و شوق فراوان، نزد پدر شروع به آموزش كرد و عاقبت اين اشتياق، وي را به مكتب كشاند و به ديدار گُلهاي آن بوستان رساند.

بوي خوش گلستان 
 

او در دوازده سالگي عطر روح بخش گلستان بزرگ حوزة علمية مشهد را احساس كرد و عاشقانه به آن جا روي كرد[2] و چنان پر تلاش و منظم به تحصيل مشغول شد كه باعث شگفتي اهل بصيرت گرديد. 
رفته رفته افكاري بلند و سؤالهايي سرنوشت ساز برايش آشكار شد جهان آفريدة كيست؟ خدا چگونه صفاتي دارد؟ انسان براي چه آفريده شده است؟ و... اين پرسشها همة فكر او را به خود مشغول ساخته بود. در آن زمان مرتضي آرزو مي‎كرد كه روزي بتواند در درس ميرزا مهدي شهيدي رضوي ـ مدرس فلسفة الهي ـ حاضر شود، اما اين آرزو برآورده نشد و آن استاد در سال 1355 قمري درگذشت.[3] 
سرانجام مرتضي در سال 1316 شمسي در زماني كه حكومت سياه رضاخان بيداد مي‎كرد و ظلمت همه جا را فرا گرفته بود...
بقیه در ادامه مطلب...
محمد جعفرزاده بازدید : 69 جمعه 22 اسفند 1393 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ عارف وارسته آيت الله بهجت درباره امام زمان(عج) فرمود:

«چقدر حضرت مهربان است، به کساني که اسمش را مي برند و صدايش مي زنند و از او استغاثه مي کنند؛ از پدر و مادر هم به آن ها مهربان تر است.»

وی همچنين درباره دعا در زمان غيبت فرمودند: «مهم تر از دعا براي تعجيل فرج حضرت مهدي(عج) دعا براي بقاي ايمان و ثبات قدم در عقيده و انکار نکردن حضرت تا ظهور او مي باشد».

برگرفته از کتاب «جرعه وصال» ص ۲۵ و 26»

محمد جعفرزاده بازدید : 116 پنجشنبه 21 اسفند 1393 نظرات (0)

1- در فرهنگ اسلامی

با این که در قرآن کریم به نوروز و نیز به اعیاد اسلامی اشاره ای نشده است، لیکن بخشی از روایات اسلامی به تجلیل و تکریم از عید اختصاص دارد. این مقاله پس از آنکه نظر قرآن و روایات اسلامی را درباره «عید» جویا می گردد به بررسی مجملی از جایگاه «نوروز» در فرهنگ اسلامی می پردازد.

1-1) عید در قرآن کریم

واژه «عید» در قرآن کریم تنها یک بار در آیه 114، سوره مائده آمده است: عیسی ابن مریم گفت بارالها! ای پرودگار ما از آسمان مائده‌ای فرست تا این روز برای ما و کسانی که پس از ما آیند روز عید مبارکی گردد و آیت و حجتی از جانب تو برای ما باشد، که تو بهترین روزی دهندگانی. عیسی بن مریم این دعا را آن هنگام خواند که حواریون به او گفتند که: ای عیسی ابن مریم، آیا خدای تو می تواند برای ما از آسمان مائده فرستد؟ عیسی در پاسخ آنان گفت: اگر ایمان آورده اید از خدا بترسید! و هرگز شک در قدرت خدا و یا شک در اجابت دعای پیغمبر خدا نکنید. حواریون گفتند (ما شک نکرده ایم لیکن) می خواهیم که از آن مائده آسمانی تناول کنیم تا دل های ما مطمئن شود (و بر یقین ما بیفزاید) و تا به راستی عهدهای تو پی بریم و بر آن گواه باشیم.

عید خود مصدری است مانند عود به معنای بازگشتن و به همین مناسبت، سالگردها و یادبودها خوش و توأم با شادمانی را «عید» گویند.

عید روزی است که در آن سود و منفعتی به دست بیاید و در شرع مقدس اسلام، روزهای اضحی و فطر عید نامیده می شوند، که در عید اضحی قربانی، و در عید فطر زکات فطره مطرح است. نیز می توان گفت، عید آن روزی است که در آن نماز ویژه ای برگزار کنند، یا روزی است که مجمعی در آن فراهم آید، و یا آنکه عید روزی است که خلق از ماتم به شادمانی عود کنند، یا روزی است که زندانیان را از زندان رها کنند، یا روزی است که تفاوتی میان درویش و توانگر نباشد، یا آنکه «عید» روز شریف و ارجمندی می تواند باشد.

از آیه 114 سوره مائده استفاده می شود که حضرت عیسی مسیح روز نزول مائده را که سالروز وقوع یک معجزه الهی در تاریخ است برای همه انسان ها عید قرار داده است، تا این روز آیت و حجتی از جانب خداوند برای مردمان در تمامی اعصار بوده باشد و به میمنت این پدیده پر برکت همه ساله شادمانی و خجستگی آن روز تکرار گردد.

از آنجا که «مائده» به معنای خوان پر نعمت، تنها دوبار در سوره مائده آمده است، می توان گفت نزول رزق از آسمان به درخواست حضرت عیسی مسیح(ع) ویژگی خاصی داشته که به خاطر آن عنوان «مائده» را به خود گرفته است.

راغب اصفهانی می گوید: مائده طـَبـَق و خوانی است که در آن طعام باشد که هم به آن طبق و هم به طعام «مائده» گفته می شود.

بنابراین «عید» در این آیه اشاره دارد به نزول یک برکت آسمانی در پوشش طـَبَق یا طـَبَق هایی از طعام و خوردنی که می تواند تکرار و بازگشت آن روز نیز همان برکات را به همراه داشته باشد و از این جهت، آیت و حجتی دیگر از جانب خداوند متعال برای انسان ها و فرصتی دیگر برای ایجاد ارتباط با خدا و ذکر و یاد او در دل ها و زبان ها بوده باشد.

بقیه در ادامه مطلب...

محمد جعفرزاده بازدید : 73 دوشنبه 18 اسفند 1393 نظرات (0)

 

اشاره:

اگر به تقابل استکبار جهانی در سه دهه گذشته نظر بیفکنیم در می یابیم که در دهه اول تقابل در حوزه نظامی است و سراسر این دهه جنگ، کودتا و ترور می باشد. اما از ابتدای دهه دوم، بحث فراگیر عمومی در جامعه ایرانی مسئله «تهاجم فرهنگی» بود.

تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، هجوم فرهنگی و... مفاهیمی است که بر سر زبان ها افتاد و گسترش یافت. مقام معظم رهبری از همان اولین سالهای پایان دفاع مقدس، دست دشمنان را خوانده و خبر از تهاجم و شبیخون فرهنگی آنان دادند. چنانچه در یکی از سخنرانی ها می فرمایند: «دشمن از راه اشاعة فرهنگ غلط – فرهنگ فساد و فحشاء – سعی می کند جوانهای ما را از ما بگیرد. کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی می کند یک تهاجم فرهنگی بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگی و یک قتل عام و غارت فرهنگی است».[1]

استکبار در دهه سوم در راستای هجمه فرهنگی به فکر مهار انقلاب اسلامی در سطح جهان افتاد لذا پرونده ایران به شورای امنیت رفت و تحریم ها تشدید شد و حمله به افغانستان، عراق و حزب الله به قصد مهار انقلاب اسلامی ایران آغاز گشت ولی در این امر(مهار بین المللی)نیز شکست خوردند.

اکنون درآغاز دهه چهارم به دنبال مهار انقلاب از درون توسط سربازان فرهنگی خویش می باشند و در این امر تمام جریان های داخلی و خارجی هماهنگ عمل می کنند. چنانچه در جریان انتخابات 22 خرداد 88 این امر نمود یافت. البته باید دانست که بحث تهاجم فرهنگی تازگی ندارد و بررسی تاریخ جریان سلطه در قرون گذشته نیز نشان می دهد که یکی از ابزارهای اصلی دشمنان برای غلبه بر جوامع اسلامی استحاله فرهنگی است و نمونه بارز آن استحاله فرهنگی مسلمین در مسئله اندلس است.

حال آنچه ضرورت دارد این است که اساساً «جنگ و غارت فرهنگی» چیست؟ و ابعاد و ابزار و روشهای آن کدام است؟ در این نوشتار به تبیین موضوع فوق می پردازیم تا با منطق تهاجم فرهنگی آشنا شویم و بتوانیم با بصیرت کافی به دفاع از کیان و هویت فرهنگی خویش بپردازیم. به آن امید که مورد رضای حق واقع شود.

 

تعریف فرهنگ

برای فرهنگ حدود 250 تعریف ارائه کرده اند. از جمله: مجموعه دست آوردهای مادی و معنوی هر جامعه، اعم از دانش، هنر، اخلاقیات، قواعد، آداب، رسوم، عادات و دیگر قابلیت های اکتسابی که از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.

تعاریف مختلف و متفاوت از فرهنگ بیانگر این است که تمام دست آوردهای مادی و معنوی بشر در طول تاریخ در قالب اصطلاح فرهنگ قابل تعبیر است.

فرهنگ مادی و فرهنگ معنوی

فرهنگ را می توان در دو سطح مادی و معنوی دسته بندی کرد:

بقیه را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید..

محمد جعفرزاده بازدید : 121 پنجشنبه 01 آبان 1393 نظرات (0)
 
 
 
آیت الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری سه شنبه 29 مهر در سن 83 سالگی بر اثر عارضه قلبی
 
دارفانی را وداع گفت.
 


دانش نوین این ضایعه را به رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و ملت شریف ایران تسلیت عرض می نماید. وی در سال ۱۳۱۰ در کن، حومه تهران به دنیا آمد. دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز، ریاست مجلس خبرگان رهبری و ریاست حوزه علمیه مروی و دانشگاه امام صادق(ع) از جمله مسئولیت های کنونی وی بود. وی از پیش از انقلاب استاد درس اخلاق اسلامی و از روحانیون برجسته مخالف حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب نیز یکی از ۵ روحانی بود که هستهٔ اصلی شورای انقلاب را تشکیل می‌دادند. وی بعد از انقلاب به عنوان وزیر کشور و کفیل نخست‌وزیری پس از ترور شهیدان رجایی و باهنر به انجام خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداخت.

زندگینامه ، آثار ، تصاویر و سایر مطالب مربوط به ایشان در ادامه مطلب...

محمد جعفرزاده بازدید : 99 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

آيت‌الله علي اكبر فيض معروف به مشكيني‌ در سال‌ 1300 هجري‌ شمسي‌ در روستايي‌ از توابع‌ بلوك‌ مشكين‌ و در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و اهل‌ علم‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ از اهل‌ علم‌ بود و در كسوت‌ روحانيت‌ به‌ تحصيل‌ علم‌ و رتق‌ و فتق‌ امور مردم‌ مي‌پرداخت‌. آيت‌الله‌ مشكيني‌ هنگامي‌ كه‌ همراه‌ با پدر در نجف‌ اشرف‌ مقيم‌ بود، به‌ مكتب‌ خانه‌ رفت‌ و سپس‌ همراه‌ پدر به‌ وطن‌ بازگشت‌ و مقداري‌ از مقدمات‌ علوم‌ ديني‌ را نزد پدر فرا گرفت‌. با رحلت‌ پدر و به‌ سفارش‌ وي براي‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ به‌ شهرستان‌ اردبيل‌ سفر كرد و مقداري‌ از صرف‌ و نحو را در آنجا فرا گرفت‌. سپس‌ در معيّت‌ عالم‌ بزرگواري‌ كه‌ از زخميان‌ حادثه‌ مسجد گوهرشاد مشهد در زمان‌ رضاخان‌ بود، به‌ شهر قم‌ آمد و در آن‌ ديار به‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ پرداخت‌. در آن‌ زمان‌ سايه‌ منحوس‌ رژيم‌ پهلوي‌ بر كشور مستولي‌ و تحصيل‌ در حوزه‌هاي‌ علميه‌ بسيار دشوار بود. با اين‌ حال‌ آيت‌الله‌ مشكيني‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ را به‌ خوبي‌ به‌ پايان‌ رساند و در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ استادان‌ مشهور دوره خود حاضر شد. وي نزديك‌ به‌ هفت‌ ماه‌ نيز در نجف‌ اشرف‌ حضور داشت‌ و...

بقیه در ادامه مطلب...

درباره ما
Profile Pic
به وبسايت دانش نوین خوش آمديد. در اين وبسايت سعي مي شود تا مطالب ،‌آثار و عکس هاي جالب و ناب با موضوعات علمي ، فناوری ، فرهنگي و اسلامی گردآوري و براي شما به نمايش گذاشته شود. جهت ارتباط با ما مي توانيد از طريق پست الکترونيک به آدرس modern.science@iran.ir استفاده کنيد. لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب وبسایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر کلی شما درباره ی وبسایت دانش نوین؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 49
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 266
  • بازدید کلی : 16,379
  • کدهای اختصاصی
    ساعت فلش مذهبی

    . ـ ــــــــ ـ    .

    پخش زنده حرم

    . ـ ــــــــ ـ    .

    دانش نوین

    . ـ ــــــــ ـ    .

    حدیث موضوعی

    . ـ ــــــــ ـ    .

    روزشمار محرم عاشورا

    . ـ ــــــــ ـ    .

    ذکر روزهای هفته

    . ـ ــــــــ ـ    .

    . ـ ــــــــ ـ    .

    . ـ ــــــــ ـ    .