loading...
دانش نوین
آخرین ارسال های انجمن
محمد جعفرزاده بازدید : 116 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

http://allah1.ir/uploads/4_34_allah%20l%20(24).jpg

 

 

هیچ خدائی را بجز الله نیست

 

...*...

 

 

هیچ خدائی را بجز الله نیست

 

در نهان ما جز اور ا کار نیست

 

آن خدائی را که الله نام اوست

 

هر چه را نیکان بود ازآن اوست

 

چون کریم و چون رحیم و چون غفور

 

زان علیم و زان حبیب و چون صبور

 

قدر نامش را به صدها می رسد

 

هر صفت را همچو نامی می رسد

 

چون صفت از بهر نام او کنیم

 

از عمل واقف به نام او کنیم

 

ما توانیم آن صفت بر خود کنیم

 

نام خود را با صفت آذین کنیم

 

همچو صابر، همچو قادر، همچو منصوران شویم

 

آنکه اسماء خداست ما آن شویم

 

زان یکی اسم گلش تنها بود

 

آنکه اسمیست در دو عالم جان بود

 

چونکه الله را نظر کردیم به ذات

 

زانکه آمد از دلیلش این نکات

 

ما در این نامش که کم آورده ایم

 

از بر درکش به جان آمده ایم

 

آندمش خواهیم که تفسیری رویم

 

از درون درک خود خارج رویم

 

چونکه خارج میشود ادراک ما

 

زان کلامی نیست از میان جان ما

 

آنکه او را درک کرد ساکت شدش

 

چون حجابی از برش عاجز شدش

 

این حجابیست که در ادراک ماست

 

بهر عجزیست که در افکار ماست

 

گر بخواهیم ما حجابی بر دریم

 

او اگر خواهد به این ره برتریم

 

چون حجاب نامی از ما رفته شد

 

آنکه لطفی را به هر یک بنده شد

 

او بگردد با عزیزی همجوار

 

مثل اورا کو نباشد در دیار

 

زانکه می خواهد به رویش رو کنیم

 

چونکه می خواهد صدایش او کنیم

 

چون بگشتیم با عزیزش همجوار

 

پاک می گردد دلان از هر غبار

 

وندران لحظه به غایت رفته ایم

 

این جهانش بهر اهلش داده ایم

 

هیچ خدائی را بجز الله نیست

 

درک ما را جز بر این اصوات نیست

 

اینچنین باشد نام برترش

 

آنکه نامی را ز هستی سرترش

 

چونکه این نامش بهر عامل کنی

 

 فعل و فاعل را بخود عامل کنی

 

گرچه از دیدن به چشمت غایب است

 

چون به ذاتی را که دیدی حاضر است

 

زانکه بر ذات خودت قائم شوی

 

از درون خود برون از خود شوی

 

چون برون گردی زخود، چونان شود

 

آن خدائی را درون ما شود

 

این برون رفتن به صنعت حرفه ایست

 

کار مردان قوی بر ریشه ایست

 

زانکه خواهی از خودت بیخود شدن

 

ترک عادت کن زبهر آن شدن

 

چونکه سدهاست از بر افکار تو

 

چون حجابیست از بر افکار تو

 

چون یکی عابد بگردد زان سجود

 

خود حجابی میشود در آن وجود

 

گر به سجده جان و تن عادت کند

 

آن عبادت را حجاب تن کند

 

چون به جنت را شود عابد رهان

 

پرده میگردد به جنت در میان

 

از پس پرده جنت را چه هاست؟

 

آنکه میسازد به پرده او کجاست؟

 

آخرین پرده زخوبان جنت است

 

اصل نعمت، اصل حال و رحمت است

 

هر صفت بر نام او را پرده ایست

 

چونکه هر پرده بدیدی صحنه ایست

 

آخرین پرده زهستی جنت است

 

پشت آن پرده دلیل بودن است

 

بار الهی پرده ها را باز کن

 

چشم جان را بر حقیقت باز کن

 

گرچه تو لطفی کنی بر بندگان

 

بندگان عاشق شوند بر دادگان

 

عشق نعمت های تو در این جهان

 

می کند هر بنده را بند جهان

 

چون به هر بندی گرفتارش شویم

 

از پس هر پرده ای، غافل شویم

 

اینچنین کن عاقبت بر بندگان

 

بهر هر پرده بگردیم در جهان

 

 

 

تقدیم به دوست

 

بهار92 

 

بابک اطهری

محمد جعفرزاده بازدید : 53 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

طبق رسم هر سال زمانی که زائران از مکه خارج می‌شوند، پرده‌ی کعبه نو می‌شود. خانه‌ی خدا قبل از آویختن پرده‌ی حریر سیاه، با گلاب ناب کاشان شسته می‌شود و سپس در حضور مقامات عربستان و جمعی از سران کشورهای اسلامی، پرده‌ی نو آویخته می‌شود. طبق همان رسم دیرین عربستان، هر سال قطعه‌ای از پرده‌ی قدیمی به سران کشورهای اسلامی هدیه داده می‌شود.

پرده‌ی کعبه مزین به آیات قرآن‌ کریم است که با نخ‌های طلا و نقره بافته‌ می‌شود. در تهیه‌ی این پرده، ده‌ها کیلوگرم طلا و نقره به‌کار می‌رود. ارتفاع پرده‌ی خانه‌ی خدا، ۱۴ متر و نوار دور آن به عرض ۹۵ سانتی‌متر است که از ۱۶ قطعه به‌شکل مربع تشکیل‌ شده‌ است. وزن پرده‌ی خانه خدا به حدود دو تُن می‌رسد.

کناره‌های پرده‌ی کعبه پیش از آغاز مناسک حج و تعویض آن، بالا برده می‌شود و لایه‌ی سفید رنگ زیر آن نمایان می‌شود، این به منزله‌ی احرام بستن خانه‌ی خدا است؛ اما پس از تعویض، پرده‌ی سیاه کاملا آویخته می‌شود و این به معنی خروج خانه‌ی خدا از احرام است.

عکس: مراسم تعویض پرده کعبه

عکس: مراسم تعویض پرده کعبه


محمد جعفرزاده بازدید : 99 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

آيت‌الله علي اكبر فيض معروف به مشكيني‌ در سال‌ 1300 هجري‌ شمسي‌ در روستايي‌ از توابع‌ بلوك‌ مشكين‌ و در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و اهل‌ علم‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ از اهل‌ علم‌ بود و در كسوت‌ روحانيت‌ به‌ تحصيل‌ علم‌ و رتق‌ و فتق‌ امور مردم‌ مي‌پرداخت‌. آيت‌الله‌ مشكيني‌ هنگامي‌ كه‌ همراه‌ با پدر در نجف‌ اشرف‌ مقيم‌ بود، به‌ مكتب‌ خانه‌ رفت‌ و سپس‌ همراه‌ پدر به‌ وطن‌ بازگشت‌ و مقداري‌ از مقدمات‌ علوم‌ ديني‌ را نزد پدر فرا گرفت‌. با رحلت‌ پدر و به‌ سفارش‌ وي براي‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ به‌ شهرستان‌ اردبيل‌ سفر كرد و مقداري‌ از صرف‌ و نحو را در آنجا فرا گرفت‌. سپس‌ در معيّت‌ عالم‌ بزرگواري‌ كه‌ از زخميان‌ حادثه‌ مسجد گوهرشاد مشهد در زمان‌ رضاخان‌ بود، به‌ شهر قم‌ آمد و در آن‌ ديار به‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ پرداخت‌. در آن‌ زمان‌ سايه‌ منحوس‌ رژيم‌ پهلوي‌ بر كشور مستولي‌ و تحصيل‌ در حوزه‌هاي‌ علميه‌ بسيار دشوار بود. با اين‌ حال‌ آيت‌الله‌ مشكيني‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ را به‌ خوبي‌ به‌ پايان‌ رساند و در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ استادان‌ مشهور دوره خود حاضر شد. وي نزديك‌ به‌ هفت‌ ماه‌ نيز در نجف‌ اشرف‌ حضور داشت‌ و...

بقیه در ادامه مطلب...

محمد جعفرزاده بازدید : 1172 چهارشنبه 16 مهر 1393 نظرات (1)


دکتر سلطانعلی محبوب علمدار فرزند ولیار متولد 1323 علمدار (آلانبار) مشگین شهر است که دارای مدارج علمی بسیاری اعم از لیسانس دانشکده کشاورزی تبریز، دکترا از دانشگاه سوربون پاریس و درجه فوق دکتر از دانشگاه دیویس کالیفرنیای آمریکا می باشد. سوابق خدمتی و پژوهشی ایشان در دانشگاه تبریز، سوربن فرانسه و دیویس کالیفرنیای آمریکا، عضویت در انجمن های علمو بیولوژی پزشکی نیویورک، علوم تجربی و پزشکی کالیفرنیا و علوم تغذیه واشنگتن، انجمن فیزیولوژی و علوم فیزیولوژیک و تغذیه ایران و عضویت در مجامع علمی بسیار داخلی و خارجی، دارای تحقیقات علمی بسیار و تالیف و ترجمه 15 جلد کتاب، انتشار و ارائه بیش از 240 مقاله به زبان های فارسی، فرانسه، انگلیسی در مجلات معتبر علمی و کنگره های بین المللی و داخلی، اجرای 34 طرح تحقیقاتی و راهنمایی بیش از 700 پایان نامه کارشناسی ارشد، دکترای عمومی، دکترای تخصصی، تاسیس رشته کارشناسی علوم تغذیه در دانشگاه تبریز، تامین دانشکده بهداشت و تغذیه، دوره کارشناسی ارشد علوم تغذیه، آزمایشگاه تحقیقاتی تغذیه به همراه تاسیس مرکز تحقیقات علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز، عناوین استاد پژوهشگر نمونه کشوری، استاد پژوهشگر، مدیر نمونه دانشگاه علوم پزشکی تبریز و جزو 2000 مرد دانشمند جهان در آغاز قرن بیست و یک تنها قسمتی از فعالیتهای وی می باشد.

 

لطفاً به ادامه مطلب هم رجوع کنید...

محمد جعفرزاده بازدید : 46 یکشنبه 13 مهر 1393 نظرات (0)

حضرت نوح(ع)

 

پیامبری که نامش 43 بار در قرآن آمده!

از برخى روایات استفاده مى شود كه نوح دو همسر داشت به نام «عمورة» و «رابعا» كه «رابعا» و فرزندش «كنعان» به حضرت نوح ایمان نیاوردند و سوار بر كشتى نشدند و هلاك گشتند .همسر دیگر او «عموره » با فرزندانش « سام » و « حام » و « یافث » به نوح ایمان داشتند و سوار بر كشتى شدند و نجات یافتند . قبر ایشان در نجف اشرف مى باشد



روش تبلیغی حضرت نوح علیه السلام در قرآن کریم

هر عملی برای فایده مند شدن نیازمند به کارگیری شیوه های خاص خود است و هیچ کاری بدون آن نظم و سرعت نمی یابد. تبلیغ دینی از این فایده مستثنی نیست و مبلغان دینی باید از پیشتازان این امر مهم باشند تا بتوانند پیام اسلام را به صورت روشمند و بر پایه های استوار به سراسر جهان گسترش دهند. خداوند این روش ها را در قالب آموزش به پیامبران در قرآن کریم بیان فرموده است.



با نوح(ع) آشنا شویم

حضرت نوح علیه السلام یکی از پیامبران اولوالعزم میباشد که در امر تبلیغ سابقه ای بس طولانی با عمر طولانی داشته است. ایشان دارای کتاب آسمانی نیز بوده است ، این کتاب اسم خاصی نداشته بلکه به اسم « کتاب نوح » معروف بوده است.

به فرموده علامه طباطبایی مقصود از «الکتاب» در آیه 213 سوره بقره : « كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْكُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ » کتاب حضرت نوح می باشد .

حضرت نوح علیه السلام از پیامبران بلند مرتبه خداوند است . نام حضرت 43 مرتبه در قرآن تکرار شده است و سوره ای مستقل به نام ایشان وجود دارد . وی در سال رحلت حضرت آدم به دنیا آمده است . شغل ایشان نجاری بوده است . ایشان مردی بلند قامت و تنومند و گندم گون بوده اند. محل بعثت و تبلیغ ایشان شامات و فلسطین و عراق بوده است .

درباره عمر نوح(علیه السلام) اقوال مختلفى وجود دارد كه براساس بعضى از آنها نوح 2500 تا 3000 سال عمر كرده است .1



تعداد همسران و فرزندان نوح(علیه السلام)

از برخى روایات استفاده مى شود كه نوح دو همسر داشت به نام «عمورة» و «رابعا» كه...

بقیه در ادامه مطلب...

محمد جعفرزاده بازدید : 63 یکشنبه 13 مهر 1393 نظرات (0)

ما همواره شاهد غوطه ور شدن فضانوردان در فضا و حرکات آنها در حالت معلق که گویی با نیروی جاذبه مقابله می کنند، بوده ایم. بسیاری از مردم بر این باورند که در فضا هیچ جاذبه ای وجود ندارد، هرچند این موضع آنها فاصله چندانی با حقیقت ندارد اما نیروی گرانش در تمام جهان وجود دارد و تاثیر خود را بر اجرام در فضا میگذارد. در واقع، بدون جاذبه اجرام در فضا هیچ گونه ثبات و پایداری از خود نخواهند داشت و موجودیت آنها متوقف خواهد شد.

gpb

به گزارش بیگ بنگ، گرانش، نیروی کشنده بین دو جرم در فاصله ثابت بین آنهاست و قدرت آن به نسبت مقدار دو جرم و فاصله بین آنها بستگی دارد.یک جرم بزرگتر به مراتب نیروی گرانشی بزرگتری از نمونه کوچکتر خواهد داشت و این تفاوت را می توان با مقایسه ای در مورد کره زمین و ماه متوجه شد. نیروی گرانشی بین دو جرم به سرعت زیادی به نسبت ۱/r^2 کاهش پیدا می کند. بنابراین، نیروی گرانشی بین دو جرم با مقدار مساوی به فاصله یک متر، صدبار قویتر از نیروی گرانشی بین دو جرم با فاصله ده متر است. با در نظر گرفتن این دو پارامتر (جرم و فاصله) به این مفهوم تاثیرگذاری نیروی گرانش در فضا بر روی اجرام دست می یابیم.
قدرت جاذبه زمین، علت چرخش ماه به دور آن است و بطور مشابه تمامی اجرام و شهاب سنگها و سیارات منظومه شمسی ما تحت تاثیر نیروی گرانشی خورشید در حال گردش به دور آن هستند. و با وجود اجرام آسمانی در فاصله میلیونها سال نوری از ما، اعتقادات گذشته مبنی بر عدم وجود جاذبه در فضا را رد میکند. خورشید به سبب اینکه ۹۹.۸۶% از جرم منظومه شمسی را تشکیل میدهد ، نیروی گرانشی غالب و بسیار بزرگی را شامل میشود.بنابراین چطور ممکن است با وجود چنین میدان گرانشی بزرگی، اجرام منظومه در فضا شناور به نظر برسند؟

به یاد داریم که اندازه نیروی گرانش به مقدار دو جرم بستگی و هرچه مقدار جرم بیشتر باشد به تناسب مقدار نیروی گرانش بیشتر و برای اجرام کوچکتر این مقدار کمتر خواهد بود.( در مقایسه با سیاره مشتری تحت تاثیر کمتری از نیروی گرانش خورشید قرار دارند.) به علاوه، اجرامی که از خورشید دورترند تحت تاثیر کمتری از این نیرو قرار دارند. اگرچه این مقدار هیچوقت صفر نخواهد شد و بلکه به صفر نزدیک خواهد شد.

 فرضیه آلبرت اینشتین مبنی بر نظریه نسبیت عام، قادر به توجیه وجود جاذبه در فضاست. جهان را بصورت صفحه دوبعدی تصور کنید که ابعاد فضا-زمان را نمایش میدهد.اگر کسی توپی به جرم را روی این صفحه قرار دهد، این جرم سبب ایجاد یک گودی و تورفتگی در صفحه خواهد شد و حضور ماده، فرم هندسی صفحه را تغییر میدهد و از این انحنای هندسی به عنوان جاذبه تعبیر میشود. نظریه اینشتین بر این باور است که هر جرم در فضا سبب اعوجاج و تغییر شکل صفحه فضا – زمان میشود. اگرچه سهم ما در ایجاد این فرورفتگی بسیار کم است اما میدان گرانشی کوچکی در اطراف خود به وجود میاوریم. از جمله پدیده های معروف اخترشناسی، سیاه چاله ها هستند که اهمیت وجود نیروی گرانش در فضا را توجیه میکنند. سیاهچاله، فضایی به شدت متراکم است که شعاع نور هم به هنگام رد شدن از کنار آن رهایی ندارد. سیاهچاله ها با مرگ ستاره ها شکل میگیرند و تحت جرم خود متلاشی شده و هسته ای را تشکیل می دهند که دارای چگالی بسیار زیاد (در حد بینهایت) است.

در تطابق صفحه فضا – زمان اینشتین با این پدیده، سیاهچاله بسیار متراکم بوده و به جای فرورفتگی در صفحه، سبب ایجاد یک حفره میشود. هر جرم و موجی که حاوی نور باشد توسط میدان گرانشی عظیم سیاهچاله به دام می افتد. مفهوم حضور سیاهچاله دقیقا در مقابل مفهوم وجود جاذبه صفر در فضا قرار میگیرد. پس اگر تمام اجرام در فضا منجر به پدیده گرانش می شوند، آنگاه مفهوم گرانش صفر از کجا نشات گرفته است؟ بدون شک این طرز فکر در ذهن فضانوردانی که بی وزنی را در فضا تجربه کرده اند و پی در پی این تجربه را وصف کرده اند، پرورش یافته. در حالی که این توصیف ها، به خصوص در نزدیکی زمین نمیتواند صحیح باشد، درست جایی که میدان گرانشی قوی زمین، سفینه فضانوردان را به سمت خود میکشاند.

برای درک تجربه فضانوردان،لازم است که رو مفهوم “بی وزنی” و “گرانش صفر” را از هم متمایز کنید. فضانوردان، بی وزنی را احساس می کنند چون شاتل فضایی آنها در حال کشیده شدن توسط نیروی جاذبه زمین است و تمایل سقوط به سمت زمین را دارد.اگرچه این اتفاق نمی افتد، چرا که حرکت افقی شاتل با سرعت حدود ۱۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت، بر خلاف نیروی گرانشی این اجازه را نمیدهد. و اگر شاتل سرعت کافی نداشته باشد به سمت زمین سقوط خواهد کرد.در حقیقت چیزی به اسم گرانش صفر وجود ندارد.گرانش همه جای جهان هستی وجود دارد و خود را در پدیده هایی مانند سیاهچاله ها، مدارهای سماوی، جزر و مد اقیانوسها و حتی وزن خود شما نشان میدهد.

تعداد صفحات : 5

درباره ما
Profile Pic
به وبسايت دانش نوین خوش آمديد. در اين وبسايت سعي مي شود تا مطالب ،‌آثار و عکس هاي جالب و ناب با موضوعات علمي ، فناوری ، فرهنگي و اسلامی گردآوري و براي شما به نمايش گذاشته شود. جهت ارتباط با ما مي توانيد از طريق پست الکترونيک به آدرس modern.science@iran.ir استفاده کنيد. لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب وبسایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر کلی شما درباره ی وبسایت دانش نوین؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 49
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 277
  • بازدید کلی : 16,390
  • کدهای اختصاصی
    ساعت فلش مذهبی

    . ـ ــــــــ ـ    .

    پخش زنده حرم

    . ـ ــــــــ ـ    .

    دانش نوین

    . ـ ــــــــ ـ    .

    حدیث موضوعی

    . ـ ــــــــ ـ    .

    روزشمار محرم عاشورا

    . ـ ــــــــ ـ    .

    ذکر روزهای هفته

    . ـ ــــــــ ـ    .

    . ـ ــــــــ ـ    .

    . ـ ــــــــ ـ    .